Is kitesurfen gevaarlijk?

1. Neem kite lessen

Vergelijk kitesurfen eens met auto rijden. Zou jij zonder rijlessen op de A2 gaan rijden? Hetzelfde geld voor kitesurfen. Ga niet kitesurfen zonder dat je kitesurfles gehad hebt en volledig gecertificeerd bent!

2. Spotassesment

Als je gaat kitesurfen zijn er een aantal zaken waar je goed op moet letten. Kijk altijd eerst even om je heen. Zijn er golven? Waait het goed genoeg? of te hard?  Zijn er andere kitesurfers? Zijn er obstakels? Gebruik je gezond verstand en volg de volledige spotassesment. Is het de eerste keer dat je bij die spot bent, vraag even wat informatie aan een local, een kitesurfinstructeur of een kitesurfschool.

3. Houd je aan de regels

Net zoals in het verkeer hebben we ook voorrangsregels voor kitesurfen. Omdat we vaak het water met anderen moeten delen zijn deze regels ook voor andere watersporters:

• Goed zeemanschap: Wees een gentleman (of vrouw) op het water.
  • Groot – Klein: grote schepen (Beroepsvaart of schepen groter dan 20m) hebben voorrang op kleine.
  • Wijken voor stuurbord: Je moet altijd uitwijken voor iemand die langs stuurboord vaart.
  • Zeil – motor: als je gebruik maakt van wind dan heb je voorrang voor een motor boot. Zij kunnen makkelijker uitwijken.
  • Zeil – Zeil: Ook kun je dit zien als een situatie tussen kitesurfers.
  • Bakboord gaat voor stuurboord
  • Loef wijkt voor lij

Sommige termen zul je zeker niet kennen. Tijdens de lessen zal jouw instructeur alles uitleggen zodat je na afloop van de lessen precies weet hoe je veilig kunt varen.

4. Kitesurf materiaal

Een belangrijk onderdeel van veilig kitesurfen is dat je uitrusting up to date is. Koop niks wat ouder is als 3 jaar. Het nieuwste safety systeem bestaat pas sinds 2011.

Dus, is kitesurfen gevaarlijk?

Kitesurfen is niet gevaarlijk als je bovenstaande stappen volgt. Kitesurfen kan echter snel gevaarlijk worden als je verkeerd materiaal gebruikt, geen lessen neemt en de algemene regels niet kent. Ben verstandig en lees je goed in!

Maak jij ook de ‘standaard fouten’ als je aan het kitesurfen bent?

Download hieronder de Pdf “5 Kiteboardtricks die je eenvoudig kan leren”*

*Vanuit meer dan 10 jaar ervaring als kitesurfleraar heb ik mijn 5 grootste inzichten opgeschreven.

Ga terug naar de kennisbank

Kiteboardschool.nl heeft de grootste online kennisbank van Nederland en België. Klik op de knop hieronder en lees alle (beginners) theorie: